Už před mnoha lety jsme s P.B.S při cestách na OFAM probírali možnost použítí optické myši k Atari bez nutnosti PS2 převodníku. Nějakou dobu na to jsem viděl pár předělaných optických myší k Amize. Autorem byl Exa, který bohužel dnes už není mezi námi. To vše mě přivedlo k vlastní konstrukci.
Našel jsem pár už nepoužívaných optických myší Genius Netscroll Optical a Microsoft IntelliMouse Optical první generace, kterých se už všichni štítili už jenom dotknout. Nicméně byly pořád perfektně funkční a tak se staly dárci komponentů. Všechny byly vybaveny sensorem Agilent H2000. Podle datasheetu je možné tento čip použít v režimu kvadraturního výstupu a to je přesně to, co je pro Atari potřeba.
Opticky sensor Agilent H2000 a hranol pod něj Nejdřív jsem ověřil zapojení podle dokumentace k sensoru a k mému úžasu vše na první pokus fungovalo. Dalším krokem bylo nakreslit novou desku, která by se dala použít přímo v STM1. Trošku potrápilo pouzdro optického sensoru, které má nestandardně umístěny vývody a musí se i počítat s výřezem v desce pro snímač. H2000 je v myši zapojen v upraveném katalogovém zapojení.
Desku jsem navrhoval pro verzi myšky, co jsem měl ve více kusech. Provedení STM1 je několik, narazil jsem na nejméně 4 a uvnitř je každá jiná. Moje PCB je do verze, ve které je součástí spodního dílu plastová klec pro kuličku. Ta se musí odstranit a deska umístit na 3mm vysoké distanční sloupky, aby byla zajištěna optimální vzdálenost optického prvku od podložky. Pod sensor se take musí umístit optický hranol, kterým se přivádí světlo z LED diody a je na něm i čočka.
Původni a upravena spodní část Atari myši. Vizualizace PCB a pohled na novou desku uvnitř myšky. Kromě toho je zespod na myši nové víčko, skrz které se sensor kouká ven.
Nové víčko z 3D tiskárny. Omlazená myška má rozlišení 400dpi, což je pro procesor v klávesnici ST už docela hodně a někdy se stane, že při prudkém pohybu kurzor trošku ucukne. Naštěstí to krásně řeší použití akcelerátoru myši (například Maccel), potom je používání myši velice příjemné. Myška hezky funguje i ve hrách v nízkém rozlišení, kde jsem problém nepozoroval.
Bohužel čipy, které se dají použít, se dnes už špatně shání, navíc pozdější verze maji zkrácené pouzdro, kde již nejsou osazeny piny s kvadraturním výstupem. Určitě půjde použít i novější čip ADNS2030 nebo ADNS2051, ale pro ty by se muselo zapojení lehce upravit. Zvažoval jsem i použití nových senzorů ať už optických nebo laserových, ale tyto mají na výstupu už jen seriová data a je potřeba převod na kvadraturní výstup, kterému jsem se chtěl vyhnout.
V archivu je nová verze desky, která by měla jít použít ve všech myších s posuvnýn víčkem kuličky, výrobu této jsem ale ještě nerealizoval. Dokumentace k atuální verzi je k dispozici pod Creative Commons licencí
CC-BY-SA:
STM1-optical.2101.zip